Buty Scarpa F1 LT Carbon – szybko podchodź, agresywnie zjeżdżaj
Buty Scarpa F1 LT Carbon zaprojektowany został z myślą o użytkownikach poszukujących uniwersalnych butów skitourowych, które sprawdzą się zarówno podczas klasycznego skitouru jak i skialpinizmu. Dzięki zastosowaniu podeszwy Vibram UFO Evo, but sprawdzi się zarówno w terenie typowo zimowym jak i skalnym. Szybkie podchodzenie umożliwia niska waga (zaledwie 990g buta w rozmiarze 27) oraz ergonomiczny kształt. Bardzo wysoka sztywność jak na tak lekkie buty skitourowe pozwala na agresywny zjazd w trudnym terenie. Nowoczesna konstrukcja skorupy oraz zastosowany materiał, Carbon Grilamid, sprawia, że ta niezwykle lekka konstrukcja cechuje się bardzo wysoką sztywnością i wytrzymałością na uszkodzenia mechaniczne. Buty skitur Scarpa F1 LT dedykowane są do nart nieprzekraczających 85mm w talii.
Konstrukcja skorupy buta Scarpa F1 LT
Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon wykonane zostały z materiału Carbon Grilamid charakteryzujące się wysoką sztywnością i wytrzymałością. Jednak to nie tylko materiał wpływa na sztywność buta. Dolna część cholewki buta skitourowego Scarpa F1 LT Carbon została wykonana w oparciu o innowacyjną technologię 3D Lambda. Taka konstrukcja cholewki maksymalizuje stabilność boczną oraz zwiększa odporność na skręcanie. Górna część cholewki została natomiast wykonana w technologii Grid Frame. Kratowa konstrukcja materiału znacząco usztywnia buta i pozwala na łatwiejsze przenoszenie energii podczas zjazdu.
Jak w wielu innych modelach butów skitouriowych przełącznik Ski/Walk został umiejscowiony na pięcie buta. System, podobny do tego, stosowany w klasycznym modelu buta skitourowego Scarpa F1, umożliwia łatwe i szybkie przejście między pozycją do podchodzenia, a pozycją do zjazdu. Różnice w konstrukcji przełącznika są niewielkie, jednak wiele zmieniają. Przede wszystkim w stosunku do podstawowego modelu, Scarpa F1 LT Carbon posiada możliwość ustawienia pochylenia zablokowanego buta do zjazdu pod trzema kątami (90,110,130). Drugą, zasadniczą różnicą jest zastąpienie klasycznego i powszechnie używanego „druta”, kostką która uniemożliwia zalodowacenie systemu blokującego buta w pozycji zjazdowej.
Konstrukcja systemu wiązania buta Scarpa F1 LT
Buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon na podbiciu zostały wyposażone w zdobywający coraz większa popularność system sznurowania Boa®. Niewątpliwą zaletą systemu Boa® jest łatwa i szybka regulacja dociśnięcia buta w tym istotnym miejscu. W stosunku do klasycznego modelu butów skitourowych Scarpa F1, system Boa® w modelu F1 LT Carbon bezpośrednio dociąga botka wewnętrznego, a nie skorupę zewnętrzną. System Boa® został osłonięty od warunków zewnętrznych za pomocą dwóch materiałów:
- „okalającego” – odpornego na śnieg i uszkodzenia mechaniczne
- „wewnętrznego” – elastycznego, pracującego w czterech kierunkach stretchu ułatwiającego dopasowanie i zwiększającego komfort użytkowania. Górna warstwa stertch’u została zakończona rzepem, który uniemożliwa zsuwanie się „gaitera” w okolicy piszczela.
Podobnie jak klasyczna wersja butów Scarpa F1, model F1 LT Carbon wyposażony został w dwa rzepy umożliwiających dopasowanie w górnej strefie cholewki. Górny demontowalny rzep RE.S. zwiększa sztywność buta w okolicy piszczela. Rzep wyposażony został w system Recco zwiększający prawdopodobieństwo odnalezienia na czas użytkownika podczas wypadku w górach. Ponadto w tej samej okolicy, w tylnej części botka znajduje się miejsce na opcjonalne „spoilery” zwiększające kąt pochylenia buta w zjeździe o 20.
Dolny rzep został żywcem wyciągnięty z butów skitourowych Scarpa F1. Rzep po zewnętrznej stronie buta przyciągany jest za pomocą klamry. Takie rozwiązanie umożliwia przygotowanie buta do podejścia/zjazdu za pomocą jednego ruchu. Po wewnętrznej stronie buta, rzep posiada dziurę na palce ułatwiającą odpinanie nawet w grubych rękawiczkach.
Kompatybilność butów Scarpa F1 LT Carbon z wiązaniami skitourowymi
Kompatybilność butów skitourowych z wiązaniami jest w obecnych czasach niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na wybór danego modelu. Lekkie buty skitourowe Scarpa F1 LT Carbon zostały wyposażone w system QSI zapewniający kompatybilność z przodami wszystkich wiązań pinowych TLT. Metalowe elementy na kły posiadają specjalne nacięcia ułatwiające wpinanie butów do wiązań. Dla posiadaczy wiązań bez skistopperów ( np. lekkie wiązania skitourowe Dynafit TLT Speed) poniżej dolnego rzepa znajduje się metalowy uchwyt na smyczkę (np. Dynafit Guide Leash). Tak lekkie buty skitourowe nie są oczywiście kompatybilne z wiązaniami szynowymi (skrzynkowymi) takimi jak Fritschi Freeride PRO, Marker Duke czy Tyrolia Ambition. Warto jednak zauważyć, że z testów przeprowadzonych przez SkitourGuru (w linku pełna lista kompatybilności) buty Scarpa F1 LT Carbon są niekompatybilne z kilkoma popularnymi wiązaniami pinowymi.
Buty skitour Scarpa F1 LT Carbon są niekompatybilne między innymi z wiązaniami pinowymi:
- ATK Raider 12
- Marker Kingpin
- Hagan Core
- Atomic Shift
Buty skiturowe Scarpa F1 GT i Scarpa F1 XT.
Na bazie sukcesu modelu Scarpa F1 LT, marka postanowiła rozszerzyć linię Scarpa F1 o dwa modele butów skiturowych. Oba modele mają konstrukcję bardzo zbliżoną do szeroko opisanego powyżej modelu. Główną różnicę w konstrukcji obu modeli stanowi jednak zastąpienie systemu sznurowania Boa®, klasyczną klamrą. Zastąpienie systemu Boa® sprawia, że buty są znaczniej sztywniejsze dzięki czemu zapewniają lepszą kontrolę podczas zjazdu. Buty Scarpa F1 XT zostały wykonane z materiału Grilamid, który połączono z włóknami karbonowymi. Dzięki temu lekka konstrukcja skorupy świetnie sprawdza się podczas podejścia, ale również zapewnia stabilność w zjeździe.
Wpis został opracowany na podstawie materiałów marki Scarpa oraz tabeli kompatybilności butów skitourowych przygotowanych przez SkitourGuru.
Sklep Górski Weld.pl
Maciek Smolnik
Może Cię również zainteresować:
- Wycieczka skitourowa – dolina Chochołowska, Grześ, Rakoń
- Jak wybrać kije skitourowe?
- Plecaki skiturowe Millet
- Millet Trilogy 30 E-One – najlżejszy elektryczny plecak lawinowy
- Narciarstwo śladowe/backcountry. Z czym to się je.
- Jak złożyć zestaw skitourowy? Sprzęt skitourowy – podstawowe informacje
ten post był modyfikowany 20 marca 2023 13:30